Jak nahradit cukr?

Jak nahradit cukr?
Ohodnoť článek

Jakmile vstoupíte na půdu zdravé výživy a budete chtít opravdu vylepšit svůj život, narazíte i na spoustu mýtů. Co je pravda a co lež není vůbec snadné odhalit. Jaké jsou třeba vhodné alternativy cukru? A jsou opravdu zdravé? Vždy to tak být nemusí.

Datlový sirup, javorový či agávový sirup a jim podobné

Potřebujeme si osladit život. Lahodnou sladkou chuť cukru bez nepříznivých účinků na zdraví, těžce docílíme. Výrobci potravin se předhání s novinkami a dopřávají nám jích velký výběr. Sirup datlový, agávový nebo javorový si příznivci zdravé stravy rychle oblíbili. Nepátráme ale po tom, zda jsou opravdu tak zdravé a jak se liší od klasického cukru. Oni se totiž v podstatě neliší.

Datlový sirup vypadá sice zdravěji než ten rafinovaný bílí cukr, ale pokud se podíváme na složení, je bohužel docela identické. Jde o cukr, sacharózu, tedy kombinaci fruktózy a glukózy. Je jedno, jestli cukr konzumujete v podobě bílého či hnědého cukru nebo datlového sirupu. Efekt na naše zdraví bude v konečném důsledku stejný. Jediný rozdíl bude v obsahu mikroživin, které by měly být o něco hojnější právě v nerafinovaných produktech. Vědecké rozbory dodávají, že i takovéto sirupy jsou z hlediska mikroživin takřka bezcenné a s nulovým obsahem antioxidantů.

Med a jeho obsah

Med je velmi populární, ale jde stále víceméně pouze cukr. Obsah jiných látek a živin vypadá pěkně na papíře, ale realita je taková, že med jich moc neobsahuje. Obsah vitaminů a minerálů v medu je i publikovaný a opravdu není velký. Ani vědecké studie neprokazují významně pozitivní a zdravotní účinky medu. Stejně jako veškeré cukerné sirupy ani med nemá téměř žádnou antioxidační aktivitu. U medu se častěji operuje s látkami pocházející od včel, tedy včelím jedem, mateří kašičkou, propolisem a dalšími látkami.

Naděje umírá poslední

Jaká je tedy zdravá alternativa? Zkuste melasu, tedy zbytkový produkt vznikající při procesu rafinování cukru. Melasa je jediná ze všech variant přírodních sladidel, která vykazuje antioxidační aktivitu. Proto ji lze považovat za zdravou potravinu. Jestliže zvládnete její charakteristickou chuť, slaďte melasou.

Sladké si lze také dopřávat v podobě ovoce, které obsahuje vlákninu. Pro oslazení pokrmů, použijte sušené datle rozmixované na pastu. Jsou stoprocentně zdravé. Do jogurtů a kaší si dávejte jakékoliv čerstvé krájené ovoce. Není nad přírodní čerstvou surovinu.

Štítky:,

Komentáře