Vláknina v našem jídelníčku

Vláknina v našem jídelníčku
Ohodnoť článek

Doba je plná neomezených možností. Je ale velmi rychlá a my často sklouzáváme k rychlému fast foodu a nezdravému mlsání, místo kvalitního jídla. Náš jídelníček pláče po vláknině a je jí v něm opravdu žalostně malé množství. Jíme stále převážně pečivo z bílé mouky, naše strava obsahuje hodně cukru, velké množství skrytých tuků a také živočišných výrobků.

Na druhé straně zase máme extrémy, kdy je vegetariánská strava plně bez živočišných produktů, pláče po nutných proteinech a vláknina v podstatě nemá co vstřebávat. Dostatečné množství vlákniny v běžné stravě ale stále chybí. A je třeba si taky dát pozor na její druh, není vláknina jako vláknina.

Chcete seznam potravin, který vám dopřeje nejvíce vlákniny? Tady je:

  • Avokádo
  • Celozrnné pečivo
  • Čočka
  • Fazole
  • Cizrna
  • Brokolice
  • Hrušky
  • Hnědá rýže
  • Jablka
  • Kukuřice
  • Mandle
  • Ořechy
  • Semínka
  • Ovesné vločky
  • Maliny
  • Pohanka
  • Sušené ovoce

Vláknina a doplňky stravy

Velmi oblíbené je i Psyllium v podobě rozemletých semínek Jitrocele lékařského. Rozpustná vláknina efektivně bojuje proti průjmům a zácpě. Veškerá uměle dodaná vláknina má ale spíše jen mechanické účinky. Vědecké studie hojně potvrzují, že je mnohem prospěšnější konzumovat vlákninu v podobě přírodních potravin. Tam je kromě vlákniny i spousta živin, které se stačí do našeho těla vstřebat.

Je třeba dodat tělu potraviny s vysokým obsahem vlákniny se spoustou vitaminů, minerálů, stopových prvků, zdravých tuků, antioxidantů a mikroživin pracujících ve vzájemné symbióze a prospívajících našemu zdraví. Velmi dobře účinkuje například Chlorella, která kromě vlákniny umí detoxikovat organismus a to i včetně těžkých kovů.

Vláknina v jídle snižuje glykemický index

Bez vlákniny se projevuje celá řada negativních účinků na naše zdraví.

Nedostatek vlákniny:

  • je civilizačním onemocněním
  • naše tělo nemůže plnit celou řadu funkcí
  • velmi rychle se vstřebává energie z potravin
  • hojně se ukládá do tukových zásob

Vláknina zajišťuje pomalé, rovnoměrné vstřebávání energie.

Pokud jíme sušenky a bílé pečivo velmi rychle se do krve vstřebává obrovské množství cukru. Následně tělo rychle produkuje spoustu inzulinu a po velmi krátkém čase jsme naprosto bez energie a hladoví. Vláknina ale zamezí produkci inzulinu a zkonzumovanou energii pak můžeme čerpat déle. Zbavíme se pocitu těžkosti žaludku a pocitu únavy a získáme energii.

  • vláknina pomáhá správnému fungování trávicího ústrojí
  • rozpustná vláknina absorbuje tekutinu a brání vzniku zácpy
  • nerozpustná vláknina poskytuje potravu střevní mikroflóře a naše střeva dobře fungují
  • vláknina reguluje vstřebávání cukrů a to i v ovoci
  • vláknina navázaná na fruktózu projde snadněji střevním traktem než sušenky zákusky a dort
Štítky:

Komentáře