Využíváte doplňky stravy? Pomůžeme vám se v nich vyznat

Využíváte doplňky stravy? Pomůžeme vám se v nich vyznat
Ohodnoť článek

Každý z nás by chtěl být mladý a touží být zdravý. Chceme najít elixír mládí. Zdraví v jedné tobolce má obrovské kouzlo a různé doplňky stravy na nás útočí ze všech stran. Jak se ale vyznat v nekonečném množství potravinových doplňků, vitaminů a suplementů se zázračnými účinky?

Vitaminy a minerály na každý den? Ano i ne

Všechny esenciální vitaminy i minerály lze dnes pořídit jako doplněk stravy. Stačí tedy pro pokrytí zdraví polknout několik multivitaminových tabletek? Bylo by to asi pěkné a jednoduché. Skeptici už jistě tuší, že tomu tak úplně není. Multivitamin, který je multifunkční a obsahuje všechny potřebné vitaminy, ještě zdaleka nemusí být zárukou pevného zdraví. Podle mnoha studií se užívání multivitaminů rovná vyhozeným penězům. Jde o složitou problematiku a nelze s určitostí prokázat účinek. Každý organismus je také jiný. A každý konkrétní vitamin a minerál se také chová úplně jinak.

Obecně platí, že asi třetina vitaminů se v našem těle nevstřebá, další třetina vitaminů nám potencionálně prospěje a ta zbylá třetina nám vyloženě spíše uškodí. Výsledek je tedy v podstatě na nule. Navíc nemáme tušení, co se v našem těle vlastně děje. Syntetické vitaminy fungují minimálně a často vyloženě uškodí. Užívání má smysl pouze v případě, kdy máte diagnostikován deficit a je třeba jej doplnit vysokými dávkami, které těžko dosáhnete konzumací pouze přírodních potravin.

Vědce vždy zaujmou zejména výrazné pozitivní účinky všech přírodních forem vitaminů a to v potravinách, na které se právě soustředí. Tyto vitaminy pak syntetizují, začnou je prodávat a podávat lidem ve formě suplementů. Většinou se stane, že syntetické vitaminy přestanou fungovat, mají minimální účinek, začnou mít účinky vedlejší, anebo jsou nakonec pouze škodlivé.

Přírodu se nám obalamutit nedaří, vitaminy se v potravinách vyskytují vždy společně s dalším množstvím mikroživin, které věda zatím neidentifikovala. Jde o nutnost působení přírodních vitaminů společně právě s těmito mikroživinami, které je mnohem komplexnější, než se na první pohled zdá. Nelze je jen tak nahradit pilulkou syntetických vitaminů, i když by to bylo pěkné.

Výjimky potvrzující pravidlo

Jsou dvě výjimky a to jednak vitamin D, který nám chybí hlavně v zimě. Tělo jej získává díky slunečnímu záření. Máme jej tedy značně v deficitu. Pokud nejsme půl hodiny na sluníčku, vitamin D nám chybí. Je mimořádně důležitý a nesmí se podceňovat. Nejvhodnější formou je vitamin D3 a pro jeho správné vstřebání je dobré jej užívat vždy s jídlem.

Další výjimka s názvem vitamin B12 se týká zejména vegetariánů a především pak veganů. Musí jej vždy nezbytně suplementovat. Vitamin se tvoří bakteriemi v těle živočichů a nachází se jen v živočišných produktech. Vitamin B12 stačí jej užívat jednou týdně. Nelze se s ním předávkovat, protože tělo přebytek jednoduše a prostě vyloučí.

Štítky:

Komentáře